REGELVERK FÖR PROGRAMMET ”GARANTI PLUS”

§1. Allmänna bestämmelser

  1. Detta regelverk fastställer villkoren för hur programmet ”Garanti PLUS” (nedan: Programmet) fungerar, som erbjuds av företaget 7SUN Paweł Sternal
    ul. Wojska Polskiego 8
    41-208 Sosnowiec
    NIP: 644-325-86-02
    REGON: 384626742
    nedan kallat Garanten.
  2. Programmet Garanti PLUS utgör en utökad form av skydd för utrustning som köpts hos Garanten och har som syfte att ge kunder och investerare ökad säkerhet, effektivare servicehantering och kontinuitet i driften av solcellsanläggningar.
  3. Programmet omfattar endast växelriktare med en effekt på upp till 20 kW samt energilager med en kapacitet på upp till 10 kWh som har köpts hos Garanten från och med den 17 oktober 2025, under förutsättning att villkoren i detta regelverk är uppfyllda.
  4. Deltagande i Programmet sker automatiskt vid tidpunkten för köp av den utrustning som avses i punkt 3, under förutsättning att fakturan innehåller posten ”Garanti PLUS”.

§2. Skyddets omfattning

  1. Programmet Garanti PLUS ger:
    1. Garanti för utbyte av utrustningen (växelriktare eller energilager) mot ny utrustning,
      om det inte är möjligt att avhjälpa felet på distans inom 7 dagar från den dag då felet anmäldes..
    2. Utbyte av utrustningen sker från de enheter som finns tillgängliga i Garantens lager.
      Om en identisk modell inte finns tillgänglig får Garanten – efter föregående samråd med Kunden – leverera en enhet med inte sämre tekniska parametrar.
    3. Om Kunden inte samtycker till utbyte mot en annan modell kan Garanten tillhandahålla en ersättningsenhet under tiden reparationen pågår.
    4. Överlåtelse av garantin – möjlighet att överföra de rättigheter som följer av Programmet till slutinvesteraren, även om installatörens verksamhet upphör eller tillfälligt avbryts.
    5. Ytterligare återförsäkringsskydd som tillhandahålls direkt av Garanten, som agerar som intern garant oberoende av utrustningstillverkaren.
  2. Skyddet inom ramen för Programmet syftar till att säkra investerarens intressen vid oförutsedda händelser, särskilt vad gäller bristande tillgänglighet på tillverkarens service eller att installatören upphör med sin verksamhet.

§3. Deltagandevillkor

  1. Programmet omfattar endast utrustning som:
    • har köpts till det pris som gäller på Garantens försäljningsplattform (utan ytterligare individuella prisförhandlingar),
    • på försäljningsfakturan tydligt har posten ”Garanti PLUS”,
    • uppfyller de tekniska krav som anges i § 1 punkt 3.
  2. Utbyte eller reparation inom ramen för Programmet är endast möjligt på grundval av en serviceanmälan i vilken form som helst (via e-post, telefon eller skriftligen) som innehåller:
    • utrustningens serienummer,
    • köpdatum,
    • en kort beskrivning av felet.
  3. Anmälan kan göras:
    • Anmälan kan göras: complaints@7sun.eu,
    • eller per telefon på nummer: +48 534 991 991.
  4. Vid utbyte eller retur av utrustningen är Kunden skyldig att skicka utrustningen i originalförpackningen tillsammans med komplett utrustning och tillbehör.
  5. Skyddet enligt Garanti PLUS omfattar en period om:
    • 24 månader från försäljningsdatumet för utrustningen,
    • med möjlighet till ytterligare 2 månader avsedda för installation hos investeraren.
      Skyddet börjar gälla från den dag anläggningen tas i drift, dock senast efter 2 månader från försäljningsdatumet.
      Bevis på att utrustningen tagits i bruk är ett protokoll över godkänd installation eller en registrerad igångkörning i tillverkarens övervakningssystem via applikation.

§4. Förfarande vid genomförande

  1. Efter mottagen anmälan gör Garanten en första bedömning och försöker lösa problemet på distans.
  2. Om felet inte avhjälps inom 7 dagar från dagen för anmälan, inleder Garanten förfarandet för utbyte av utrustningen.
  3. Den utbytta utrustningen levereras från Garantens aktuella lager, och den defekta utrustningen ska skickas tillbaka inom 7 dagar från mottagandet av den nya utrustningen.
  4. Om utrustningen inte uppfyller villkoren för utbyte (t.ex. vid mekaniska skador som orsakats av användaren) förbehåller sig Garanten rätten att debitera Kunden kostnaderna för transport och teknisk bedömning.

§5. Ansvarsbegränsningar

  1. Programmet Garanti PLUS omfattar inte:
    • skador som uppstått till följd av felaktig montering, användning i strid med bruksanvisningen eller ingrepp av obehöriga personer,
    • mekaniska skador, vattenskador, överspänning eller andra tillfälliga händelser som inte har samband med fel i utrustningen,
    • kostnader för demontering och återmontering av utrustningen på installationsplatsen,
    • utrustning vars serienummer har avlägsnats, ändrats eller är oläsligt.
  2. Programmet utgör inte en förlängning av tillverkarens garanti, utan är en separat servicetjänst som tillhandahålls av Garanten inom ramen för dennes eget återförsäkringssystem.

§6. Bestämmelser om skydd av personuppgifter (GDPR)

  1. Personuppgiftsansvarig för deltagarnas personuppgifter i Programmet är 7SUN Paweł Sternal, ul. Wojska Polskiego 8, 41-208 Sosnowiec.
  2. Personuppgifter behandlas i följande syften:
    • hantering av anmälningar och tillhandahållande av servicetjänster inom ramen för Programmet,
    • kontakt med Kunden i samband med garanti- och serviceärenden,
    • uppfyllande av rättsliga och redovisningsmässiga skyldigheter som följer av den bedrivna affärsverksamheten.
  3. Den rättsliga grunden för behandlingen av uppgifterna är artikel 6.1 b och c i GDPR – fullgörande av avtal och den personuppgiftsansvariges rättsliga förpliktelse.
  4. Uppgifter kan lämnas ut till enheter som samarbetar med Garanten vid utförande av service- eller logistiktjänster, i den omfattning som är nödvändig för att utföra tjänsten.
  5. Uppgifterna lagras under den tid som är nödvändig för att genomföra Programmet och under den tid som följer av bestämmelser om redovisning och preskription av fordringar.
  6. Varje person har rätt att få tillgång till sina uppgifter, rättelse, begränsning av behandlingen, dataportabilitet samt radering av uppgifter i de fall som anges i lag.
  7. Alla frågor som rör behandling av personuppgifter kan skickas till e-postadressen: rodo@7sun.eu.
  8. Deltagaren i Programmet har rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten för personuppgiftsskydd.

§7. Slutbestämmelser

  1. Programmet Garanti PLUS gäller inom Europeiska unionens territorium, särskilt inom Republiken Polens territorium.
  2. Deltagande i Programmet kräver ingen separat registrering – villkoret är att kraven i § 3 är uppfyllda.
  3. Garanten förbehåller sig rätten att ändra detta regelverk, varvid ändringarna inte påverkar rättigheterna för de Kunder som har gjort sina inköp före ändringarnas ikraftträdande.
  4. I frågor som inte regleras i detta regelverk tillämpas bestämmelserna i polsk rätt, särskilt den civilrättsliga lagstiftningen (civillagen).
  5. Alla tvister som uppstår i samband med genomförandet av Programmet ska prövas av domstolar som är behöriga enligt Garantens säte.
  6. Regelverket träder i kraft den 17 oktober 2025.